Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Policejní reforma - co vzala, co dala

Reforma je proces, na jehož konci je očekáváno viditelné zlepšení toho, co bylo předmětem reformy. Přitom je obvykle očekáváno zlepšení podstatné. Od reformy pak očekáváte dvojnásob něco úžasného, když se jí dostane takové mediální prezentace, jako tomu bylo v případě inzerované reformy policie exministrem vnitra Ivanem Langerem. Není pochyb, že česká policie reformu potřebovala. Na jejím konci běžný občan očekával policii více důvěryhodnou, policii silnější, a tedy i výkonnější, policii schopnou efektivně chránit společnost proti bezpečnostním rizikům. A co bylo ve skutečnosti občanovi dosud naděleno? Posuďte sami. Moderní recepce a nové služební vozy Nové recepce na policejních služebnách a nové policejní vozy s líbivými hesly. To je zřejmě nejviditelnější výsledek policejní reformy. Sami policisté se ovšem v některých případech k těmto dosaženým reformním metám staví rezervovaně. Získali jsme novou recepci a tím jsme přišli o šatnu, slyšíte mrzutě z jedné strany. Máme sice nová auta, ale není na benzín, tak stojí odstavená a mohou být použita jen v mimořádných případech, slyšíte z jiné strany. Navzdory tomu lze myslím konstatovat, že nová auta i recepce jsou přínosem. Problematické ekonomické zabezpečení Od ledna 2009 jsou krajská policejní ředitelství z ekonomického hlediska strukturována jako organizační složky státu. Zákon takovým organizačním složkám ukládá vynakládat finanční prostředky pouze na zabezpečení vlastní činnosti. Činnost ve prospěch jiné organizační složky státu musí být refundována prostřednictvím rozpočtového opatření. Na teritoriu krajských ředitelství policie je ale dislokováno množství expozitur útvarů s celorepublikovou působností a cizinecké policie, které organizačně pod kraj nepatří a jsou zabezpečovány jinou organizační složkou státu. Protože není možné, aby každá expozitura měla svoje ekonomické zázemí, je pro zabezpečení ekonomického fungování těchto pracovišť nutná spolupráce s příslušným krajským ředitelstvím. Ta je ovšem oproti předcházejícím pravidlům velmi komplikovaná. Současný stav je navíc umocněn nedostatkem finančních prostředků na běžný provoz. Z tohoto důvodu se jednotlivá krajská ředitelství snaží chovat autonomně a odmítají spolupráci s expoziturami jiných útvarů. V případech, kdy je spolupráce zachována, je spojena s velkým nárůstem administrativy poznamenané zejména nutností provádět rozpočtová opatření mezi organizačními složkami státu. Pokud tedy náhodu zločinci přemýšleli o tom, jak zaměstnat specializované útvary policie zabývající se rozplétáním nejzávažnějších kauz nějakou jinou, "neškodnou" činností, tohle byl, zdá se, opravdu dobrý recept. Zrušení finanční policie Bezpochyby jedno z nejvíce kontroverzních a velmi sporných opatření, jež bylo z odborného hlediska v podstatě neodůvodnitelné. Ostatně jejímu zrušení nepředcházela žádná odborná analýza a ani věcné srovnání výslednosti s jinými policejními útvary. I v zahraničí respektovaná a velmi dobrých výsledků dosahující jednotka, která se specializovala především na vyhledávání výnosů z trestné činnosti, boj proti praní špinavých peněz a nejzávažnější případy daňové kriminality byla rozprášena na mnoho malých částí. Přitom právě tento policejní útvar měl nejlepší předpoklady pro to, aby zasáhl a eliminoval nejvíce "prosperující" zločinecké struktury. Na výsledky Finanční policie se po jejím zrušení už nikdy navázat nepodařilo. Policie navíc ztratila mnoho vynikajících odborníků na finanční kriminalitu a řadu schopných velitelů. Opatření současně vedlo k utlumení aktivit směřujících k vyhledávání zločineckých zisků. Zločinci tak mohou vřískat blahem.

Masivní odchody zkušených policistů

Reformátoři v policejním vedení udělali pramálo pro to, aby zkušení policisté ve službě zůstali a tak česká policie zažila v době reformy jeden z nejmasovějších odchodů. Opírat se přitom o argument, že důvodem byly výhody spojené s nabytím účinnosti nového zákona o služebním poměru se lze jen částečně. Velká část policistů odcházela z důvodu deziluze, demotivace, anebo proto, že ztratila perspektivu. Významnou roli zde hrála Langerova teze "generačního odšpuntování". Skvělá myšlenka, která se poněkud "zvrtla". Ono totiž rozhodně neznamená, že starší policista je policista špatný. Policie jako celek v každém případě tratila, pokud nedokázala délesloužícím policistům nabídnout podmínky pro jejich setrvání ve službě. Odchody policistů zařazených na službě kriminální policie a vyšetřování s sebou přinesly ještě jeden sekundární negativní efekt. Odcházející kriminalisté totiž obvykle své zdroje z kriminálního prostředí nepředávají. Masivní odchody policistů tak lze tedy vnímat i jako jednu z důležitých příčin snížení schopnosti policie vyhledávat latentní trestnou činnost.

Slepá policie

Ztráta informátorů a tím i do značné míry ztráta schopnosti vyhledávat skrytou trestnou činnost a zjišťovat její pachatele byla navíc akcelerována i novými pravidly pro jejich získávání a řízení. Následný úbytek důvěrných informací z kriminálního prostředí se zákonitě musel projevit i na výslednosti při objasňování trestné činnosti a především na její struktuře. Zdá se, že z informátora se v podmínkách české policie stal velmi vzácný druh, který je těsně před vyhynutím. Je skoro neuvěřitelné, že tahle neschopnost pronikat do kriminálního prostředí ponechává policejní špičky v ledovém klidu.

Masivní personální výměny ve vedoucích funkcích

Tak nebývale vysoký počet "odejitých" policistů z vedoucích funkcí policejní sbor, pokud vím, dosud nezaznamenal. Bylo by chybou tvářit se, že to bylo vždy špatně. Na některých pozicích policejní management působil, korektně řečeno, poněkud opotřebovaně a jeho výměna byla opodstatněná. Bylo by ovšem stejnou chybou tvářit se, že špatní byli všichni nebo skoro všichni. Četnost personálních obměn ve vedoucích funkcích prakticky na všech úrovních ovšem připomínala personální čistky a chvílemi dokonce vytvářela zdání, že jediným smyslem reformy je právě jen výměna policejních funkcionářů na (skoro) všech pozicích.

"Žabákování"

V situaci, kdy byli "odinstalováni" ti "špatní" velitelé, bylo zapotřebí "nainstalovat" ty "správné". Protože pravidla služebního poměru neumožňují obsazení vysokých vedoucích pozic bez potřebné předchozí praxe na pozicích nižších, objevil se v české policii fenomén zvaný "žabákování". Jde o to, že "vyvolený" policista během velmi krátké doby, někdy i jen několikadenní, postupně naskakuje do jednotlivých funkcí, kde se "chvilku zdrží" aby vzápětí "poskočil" o "funkci výše", až "doskáče" na onu vyvolenou pozici. Proces se dá též inzerovat pod heslem "Za dva týdny z embrya dospělákem".
V mnoha případech tak byl vzbuzen dojem, že profesní a ani osobnostní dispozice vyvolených kandidátů nejsou tím kritériem, pro které byli do svých funkcí dosazeni. Na tomto místě si dovolím poznamenat, že fanouškovství k politické straně, jejímž členem je funkci vykonávající ministr vnitra, by nemělo být kritériem pro obsazování vedoucích pozic v policii.

Neschopnost reagovat na aktuální bezpečnostní rizika

Reforma je zkrátka dřina a tak není divu, že policejní špičky občas "přehlédly" něco důležitého. Něco, co přehlédnout neměly, protože vyhodnocování bezpečnostních rizik patří k jejich nejdůležitější povinnostem. A také adekvátní reakce na taková rizika. Dobrým příkladem může být extremismus a jeho nárůst a zviditelnění v české společnosti. Domnívám se, že tady policie opravdu zaspala. Něco takového nemělo být ponecháno "vyrůst" do současných rozměrů.

Generálské odměňování

Zdá se, že pro management české policie platí, že není důležité, co uděláte, nýbrž jak se ohodnotíte. A tak, zatímco běžný občan a řadoví policisté čekají na ty světlé zítřky, které policejní reforma přinese, vedoucí policejní funkcionáři se odměňují způsobem, který nasvědčuje tomu, že uprostřed světlých zítřků se již dávno nacházíme. Někteří z nich kromě královských finančních odměn byli dokonce navrženi ke jmenování do generálských hodností.
Slovy Ivana Langera: "Odvedli neuvěřitelnou práci". Jako občan souhlasím. Tohle je skutečně neuvěřitelné. Jako daňový poplatník bych se přimluvil za zveřejnění odměn policejního TOP managementu. Asi budou také neuvěřitelné.

Závěr

Policie je firmou, kterou nikdy nikdo nezruší. Dokonce ani tehdy ne, když bude fungovat špatně. Přesto si myslím, že špatné výkony české policie a chyby jejích vedoucích představitelů by veřejnost přehlížet neměla. Možná by to mohlo přispět i k vyvození odpovědnosti příslušných policejních funkcionářů.

Psáno pro server Našipolitici.cz

Více k problematice na : www.zimmel.cz

 

Autor: Vladimír Zimmel | pondělí 3.8.2009 20:03 | karma článku: 14,91 | přečteno: 2375x
  • Další články autora

Vladimír Zimmel

Podivná hra policejních špiček

Ředitel protikorupční policie Tomáš Martinec poté, co na tiskové konferenci pochválil svůj útvar za velmi dobré výsledky ve všech oblastech, kterými se zabývá, oznámil rezignaci na svou funkci, protože si lidsky nesedl s vrchní státní zástupkyní Lenkou Bradáčovou a neumí si představit další vzájemnou spolupráci s Vrchním státním zastupitelstvím v Praze. Policejní prezident Martin Červíček to ocenil jako chlapské gesto a s Martincem dále počítá, prý do vedení Policie patří. Veřejnosti je servírováno, že odchází vynikající manažer jen proto, aby zachránil svůj útvar. Zdá se ovšem, že podstata problému netkví v tom, že si nerozumí Martinec s Bradáčovou, nýbrž v tom, že státní zastupitelství má věcné výhrady k práci Martincem řízeného útvaru. Z vyjádření ministra spravedlnosti Blažka pak vyplývá, že má jít o nerespektování úkolů zadaných státním zástupcem policejnímu orgánu, a námitkovány jsou dále pokusy o skandalizaci státního zástupce. Blažek vyslovil dokonce obavu, že dochází k metodám, které mají státní zástupce odstranit. Pokud takto závažné podněty musí být adresovány policejnímu prezidentovi, aby bylo docíleno nápravy, pak to vypadá, že Martinec svou rezignací zachraňuje více sám sebe, než útvar, který řídí. Ředitel útvaru, který odvedl svou práci dobře by ji měl také umět obhájit, ne utíkat. Pokud by se ale naopak výhrady státního zastupitelství ukázaly být neopodstatněné, pak by k odchodu ředitele protikorupční policie nebyl žádný důvod. Podle zpráv ČESKÉ POZICE si Bradáčová stěžovala kromě jiného i na nedůsledné šetření případu kauzy solárního byznysu společnosti Amun.Re. Podnět k šetření tohoto případu obdržela protikorupční policie od Finančního analytického útvaru (FAÚ), tedy jednotky ministerstva financí, která se zabývá problematikou legalizace výnosů z trestné činnosti. Není bez zajímavosti, že v této jednotce pracuje řada bývalých vynikajících policejních odborníků právě na problematiku „Praní špinavých peněz“. Připočte-li se k tomu i špičkové vybavení, kterým lze do detailu zmapovat finanční toky, pak mohou mít podněty adresované protikorupční policii podobu vysoce kvalifikovaně zpracovaných podkladů bezpečně odůvodňujících nejen zahájení úkonů trestního řízení ale s velkou pravděpodobností – po provedení souvisejících úkonů - i obvinění konkrétních osob. V daném případě se pak možná nelze divit prohlášení ministra financí Kalouska, který byl hluboce šokován z toho, že navzdory úrovni poskytnutých informací s vysokou mírou podrobnosti došlo k odložení tohoto případu. Vrchní státní zastupitelství v Praze tedy zřejmě není jedinou adresou, kde panují pochybnosti o kvalitě práce protikorupční policie a je tedy možné, že existují oblasti, ve kterých útvar dosahuje výsledků spíše pochybných, než velmi dobrých. Na místě je důkladná prověrka, na jejímž konci musí být jednoznačně stanoven závěr, zda došlo k porušení stanovených pravidel, a pokud ano, kdo je za ně odpovědný. Až v této fázi by měl policejní prezident rozhodovat o tom, zda Martinec do vedení policie patří či nikoliv. Ukáže-li se ovšem, že podnět vrchního státního zastupitelství opodstatněný nebyl, měl by se policejní prezident připravit na objasnění podstaty nápadně rychlého Martincova konce ve vedení útvaru. Pouze osobní antipatie dvou funkcionářů důvodem k rezignaci jednoho z nich rozhodně nejsou.

6.5.2013 v 10:25 | Karma: 7,33 | Přečteno: 718x | Diskuse| Ostatní

Vladimír Zimmel

Majetková přiznání - naděje nebo zklamání?

„Nově zvolený prezident Miloš Zeman se podle svých slov pokusí prosadit majetková přiznání již v současném parlamentu“. Má být český občan nadšen nebo zděšen? Záleží na tom, co si pod pojmem „Majetková přiznání „ představit a jaký má být jejich cíl.

14.3.2013 v 0:10 | Karma: 13,34 | Přečteno: 430x | Diskuse| Ostatní

Vladimír Zimmel

Máme zpřísnit podmínky pro pobyt cizinců?

Diskuse o tom, zda mají nebo nemají být zpřísněny podmínky pro pobyt cizinců na území České republiky se mohou zdát být z určitého úhlu pohledu poněkud nadbytečné. Chceme-li totiž diskutovat o připravovaných změnách zákona o pobytu cizinců na území ČR, nebo zákona o azylu či souvisejících ustanoveních zákona o Policii České republiky, je třeba si nejdříve připomenout, že hlavním cílem připravované regulace je implementace práva Evropských společenství a Evropské unie do právních předpisů České republiky.

8.11.2010 v 21:56 | Karma: 12,54 | Přečteno: 1756x | Diskuse| Ostatní

Vladimír Zimmel

Policejní žolíci a jejich význam pro předvolební (un)fair play

Už nějakou dobu se o nich potichu šeptá. Bývají označováni jako policejní žolíci a někdy také jako Langerovi žolíci. Nevynikají žádnými zvláštními schopnostmi a nedokázali nabídnout ani žádné vynikající pracovní výsledky. Byli dosazení do vedoucích funkcí v Policii ČR v době úřadování předchozího ministra vnitra Ivana Langera za okolností, které lze považovat za neobvyklé a které tedy přirozeně vzbuzují zájem a provokují k otázkám.

29.12.2009 v 16:50 | Karma: 18,57 | Přečteno: 2601x | Diskuse| Politika

Vladimír Zimmel

Vrtěti biskupem

Podle deníku Právo se v České republice rozmáhá nový způsob praní špinavých peněz. Předmětem "praní" mají být výnosy z trestné činnosti, jež spočívá ve vykrádání účtů klientů bank v zahraničí přes internet (phishing). Na množící se případy tohoto druhu upozornila protikorupční policie. Čeští občané mají být pomocí inzerátů lákáni, aby za slušnou provizi poskytli svůj účet pro příchozí platbu ze zahraničí a částku pak přeposlali do jiné země. Tím by mělo dojít k zastření nelegálního původu těchto prostředků. Podle článku v deníku Právo (Pozor na lákavé inzeráty. Jde o skryté praní špinavých peněz z 25.9.2009), jsou tito prostředníci pro policii snadnou kořistí, zatímco na skutečné pachatele ruka zákona prý většinou nedosáhne.

26.10.2009 v 17:16 | Karma: 10,99 | Přečteno: 2246x | Politika
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Symbol pařížského kabaretu Moulin Rouge v troskách. Lopatky mlýna se zřítily

25. dubna 2024  8:12,  aktualizováno  9:05

V noci na čtvrtek se v Paříži zřítily lopatky větrného mlýnu, který je symbolem kabaretu Moulin...

Vrchní soud rozhodne o odvolání muže, který dostal devět let za týrání družky

25. dubna 2024  8:49

Olomoucký vrchní soud dnes rozhodne o odvolání Tomáše Heráka ze Šumperska, kterému krajský soud za...

Langšádlová končí jako ministryně pro vědu a výzkum, oznámila TOP 09

25. dubna 2024  8:08,  aktualizováno  8:38

Helena Langšádlová z TOP 09 končí ve vládě Petra Fialy. „Předsednictvo TOP 09 děkuje ministryni pro...

KOMENTÁŘ: Český důchodce, pro vládu nepřítel číslo jedna

25. dubna 2024  7:47

Vláda dokola opakuje, že nebude na důchody pro příští generace a zbankrotujeme. Nic takového...

  • Počet článků 23
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2533x
Absolvent policejní akademie ČR, odborník na finanční kriminalitu, zejména problematiku praní špinavých peněz, ideový otec problematiky vyhledávání a zajišťování zločineckých zisků, zakladatel a ředitel Finanční policie, později náměstek ředitele Úřadu služby kriminální police a vyšetřování.V červnu 2008 ukončil na vlastní žádost služební poměr u Policie ČR. Více podrobností o autorovi na na www.zimmel.cz.