Policejní žolíci a jejich význam pro předvolební (un)fair play
Zajímavý je přitom často nejen způsob obsazování některých velitelských míst v policii, pro který se vžil pojem "žabákování", a který je představován rychlými přeskoky ve funkčním zařazení policisty z funkce nižší do funkcí vyšších, ale zajímavé jsou i okolnosti, za jakých byla tato místa pro nový management uvolňována. Pro to zvláštní výraz zaveden sice nebyl, ale dá se myslím vystihnout slůvky "tichá dohoda".
Skutečností zůstává, že ti co odcházeli žádné zvláštní znaky nadšení nevykazovali a jen málokdo si myslí, že to tiché dohadování bylo něco příjemného. V řadě případů se přitom jednalo o zkušené, osvědčené policisty, kteří z hlediska své výkonnosti ničím nezklamali a na policejní důchod ještě zdaleka nedohlédli. Policejní sbor tak v uplynulých letech zažil nejen masivní odchod policistů, ale také masivní změnu policejního vedení.
Do významných vedoucích funkcí v české policii se tak dostali lidé noví, kteří často nemohou nabídnout očekávané znalosti a zkušenosti. Na tom nic nezmění ani skutečnost, že do svých funkcí byli dosazeni způsobem, který formálně z mezí služebního zákona nevybočuje. Řečeno sportovní terminologií, vypadá to tak, jako kdyby do první fotbalové ligy byli nominováni hráči z okresního přeboru, a v některých jiných případech hráči, kteří sice fotbal ještě nehráli, ale rekreačně hrají badminton.
To samozřejmě vyvolává řadu pochybnosti. Jaká je tedy skutečná role těchto lidí (žolíků) a co a komu mohou nabídnout kromě, hm, řekněme vděčnosti? Žolík (Joker) je původně výraz pro dvorního šaška (odvozeno z angl. to joke - žertovat). Stejný výraz se používá i při některých karetních hrách pro označení karet, které mají zvláštní význam. Lze jimi nahradit jakoukoliv jinou kartu.
V nedávné televizní debatě Michaely Jílkové v pořadu "Máte slovo" se Ivan Langer otázce žabákování a policejních žolíků obratně vyhnul a občany tak ponechal v nejistotě. Jak je to tedy s policejními žolíky doopravdy? Skutečně existují, nebo je to jen fáma? A pokud existují, komu a čemu vlastně slouží? Ivanovi Langerovi? Nebo politické straně, jejímž je Ivan Langer místopředsedou? Anebo poctivě pomáhají a chrání všechny občany naší země bez rozdílu?
Téma je až příliš vážné na to, aby nad ním člověk jen tak mávl rukou a rozhodně stojí za zamyšlení. Není pochyb o tom, že poměry v české policii v době, kdy ministerstvo vnitra řídil Ivan Langer, byly vzniku diskutovaných žolíků mimořádně příznivé a ono zmiňované "žabákování" se v uplynulém období stalo českou policejní specialitou.
Připustíme li existenci policejních žolíků, otázka zní, zda a jakým způsobem mohou ohrozit ono předvolební fair play. Zde si ovšem stačí pouze připomenout pověstnou Kubiceho zprávu o prorůstání organizovaného zločinu do státní správy a odpověď je zřejmá.
Tahle zpráva tehdejší volební výsledky s největší pravděpodobností ovlivnila a na věci přitom nezměnila nic ani ta skutečnost, že se většina zde uváděných informací nepotvrdila, že nebylo prokázáno spáchání žádného trestného činu a že nikdo z ve zprávě uvedených osob nebyl za žádný trestný čin obžalován, natož odsouzen.
Vytváření umělých kriminálních kauz či jiné formy zneužívání informací získaných v rámci trestního řízení přitom nemusí být jediným prostředkem, jak by bylo možno volební kampaň ze strategického policejního postu ovlivnit.
Lze si představit i scénář, při kterém může být uměle urychlováno řízení v trestní věci, ve kterém je exponována osoba ve vztahu k politickému oponentovi, nebo naopak si lze představit umělé zpomalování řízení v jiné kauze, kde bude naopak exponována osoba ve vztahu k politickému příznivci. To vše v závislosti na situaci, zda je či není pro dobrodince příslušného policejního funkcionáře žádoucí cosi v době předvolební kampaně zveřejnit či nezveřejnit.
Nechci spekulovat nad tím, zda a kolik žolíků, nebo chcete-li, dvorních šašků sedí na velitelských postech v české policii. Svým článkem rozhodně netoužím vyvolávat hon na čarodějnice, kohokoliv kádrovat či plánovat nějaké další "noci dlouhých nožů". Smyslem není ani povzbuzovat kohokoliv dalšího k získávání vlastních žolíků.
Police musí být nezávislá a tak nás občany právem zajímá, zda současné policejní vedení je schopno takovou záruku nezávislosti veřejnosti poskytnout. Nejvyšší vedení policie by se ovšem v této souvislosti nemělo spokojit s pouhým prohlášením učiněným od stolu, ale mělo by se začít zabývat faktickou činností a především výsledností svých útvarů.
Třeba si přitom povšimne, že například některé útvary policie z celorepublikovou působností, které mají zpracovávat nejzávažnější kauzy, v posledním období nabízí jen žalostně chudé výsledky a vedení těchto útvarů tak připomíná spíš nosiče horké vody než respekt budící bojovníky se zločinem. Možná si přitom policejní vedení konečně uvědomí, že právě schopnost dosáhnout kvalitních výsledků by měla být tím určujícím kritériem pro obsazování vedoucích funkcí v policejním sboru.
Napsáno pro web: Našipolitici.cz
Vladimír Zimmel
Podivná hra policejních špiček
Ředitel protikorupční policie Tomáš Martinec poté, co na tiskové konferenci pochválil svůj útvar za velmi dobré výsledky ve všech oblastech, kterými se zabývá, oznámil rezignaci na svou funkci, protože si lidsky nesedl s vrchní státní zástupkyní Lenkou Bradáčovou a neumí si představit další vzájemnou spolupráci s Vrchním státním zastupitelstvím v Praze. Policejní prezident Martin Červíček to ocenil jako chlapské gesto a s Martincem dále počítá, prý do vedení Policie patří. Veřejnosti je servírováno, že odchází vynikající manažer jen proto, aby zachránil svůj útvar. Zdá se ovšem, že podstata problému netkví v tom, že si nerozumí Martinec s Bradáčovou, nýbrž v tom, že státní zastupitelství má věcné výhrady k práci Martincem řízeného útvaru. Z vyjádření ministra spravedlnosti Blažka pak vyplývá, že má jít o nerespektování úkolů zadaných státním zástupcem policejnímu orgánu, a námitkovány jsou dále pokusy o skandalizaci státního zástupce. Blažek vyslovil dokonce obavu, že dochází k metodám, které mají státní zástupce odstranit. Pokud takto závažné podněty musí být adresovány policejnímu prezidentovi, aby bylo docíleno nápravy, pak to vypadá, že Martinec svou rezignací zachraňuje více sám sebe, než útvar, který řídí. Ředitel útvaru, který odvedl svou práci dobře by ji měl také umět obhájit, ne utíkat. Pokud by se ale naopak výhrady státního zastupitelství ukázaly být neopodstatněné, pak by k odchodu ředitele protikorupční policie nebyl žádný důvod. Podle zpráv ČESKÉ POZICE si Bradáčová stěžovala kromě jiného i na nedůsledné šetření případu kauzy solárního byznysu společnosti Amun.Re. Podnět k šetření tohoto případu obdržela protikorupční policie od Finančního analytického útvaru (FAÚ), tedy jednotky ministerstva financí, která se zabývá problematikou legalizace výnosů z trestné činnosti. Není bez zajímavosti, že v této jednotce pracuje řada bývalých vynikajících policejních odborníků právě na problematiku „Praní špinavých peněz“. Připočte-li se k tomu i špičkové vybavení, kterým lze do detailu zmapovat finanční toky, pak mohou mít podněty adresované protikorupční policii podobu vysoce kvalifikovaně zpracovaných podkladů bezpečně odůvodňujících nejen zahájení úkonů trestního řízení ale s velkou pravděpodobností – po provedení souvisejících úkonů - i obvinění konkrétních osob. V daném případě se pak možná nelze divit prohlášení ministra financí Kalouska, který byl hluboce šokován z toho, že navzdory úrovni poskytnutých informací s vysokou mírou podrobnosti došlo k odložení tohoto případu. Vrchní státní zastupitelství v Praze tedy zřejmě není jedinou adresou, kde panují pochybnosti o kvalitě práce protikorupční policie a je tedy možné, že existují oblasti, ve kterých útvar dosahuje výsledků spíše pochybných, než velmi dobrých. Na místě je důkladná prověrka, na jejímž konci musí být jednoznačně stanoven závěr, zda došlo k porušení stanovených pravidel, a pokud ano, kdo je za ně odpovědný. Až v této fázi by měl policejní prezident rozhodovat o tom, zda Martinec do vedení policie patří či nikoliv. Ukáže-li se ovšem, že podnět vrchního státního zastupitelství opodstatněný nebyl, měl by se policejní prezident připravit na objasnění podstaty nápadně rychlého Martincova konce ve vedení útvaru. Pouze osobní antipatie dvou funkcionářů důvodem k rezignaci jednoho z nich rozhodně nejsou.
Vladimír Zimmel
Majetková přiznání - naděje nebo zklamání?
„Nově zvolený prezident Miloš Zeman se podle svých slov pokusí prosadit majetková přiznání již v současném parlamentu“. Má být český občan nadšen nebo zděšen? Záleží na tom, co si pod pojmem „Majetková přiznání „ představit a jaký má být jejich cíl.
Vladimír Zimmel
Máme zpřísnit podmínky pro pobyt cizinců?
Diskuse o tom, zda mají nebo nemají být zpřísněny podmínky pro pobyt cizinců na území České republiky se mohou zdát být z určitého úhlu pohledu poněkud nadbytečné. Chceme-li totiž diskutovat o připravovaných změnách zákona o pobytu cizinců na území ČR, nebo zákona o azylu či souvisejících ustanoveních zákona o Policii České republiky, je třeba si nejdříve připomenout, že hlavním cílem připravované regulace je implementace práva Evropských společenství a Evropské unie do právních předpisů České republiky.
Vladimír Zimmel
Vrtěti biskupem
Podle deníku Právo se v České republice rozmáhá nový způsob praní špinavých peněz. Předmětem "praní" mají být výnosy z trestné činnosti, jež spočívá ve vykrádání účtů klientů bank v zahraničí přes internet (phishing). Na množící se případy tohoto druhu upozornila protikorupční policie. Čeští občané mají být pomocí inzerátů lákáni, aby za slušnou provizi poskytli svůj účet pro příchozí platbu ze zahraničí a částku pak přeposlali do jiné země. Tím by mělo dojít k zastření nelegálního původu těchto prostředků. Podle článku v deníku Právo (Pozor na lákavé inzeráty. Jde o skryté praní špinavých peněz z 25.9.2009), jsou tito prostředníci pro policii snadnou kořistí, zatímco na skutečné pachatele ruka zákona prý většinou nedosáhne.
Vladimír Zimmel
Klinická smrt Alphonse
Alphonse umírá. V tomto příběhu jde o umírání skutečné a skutečně bolestné. Bolestnější o to víc, že trvá již od samého narození. Jde o umírání nepochopitelné, protože je jasné, že umírající vždy měl a dokonce dosud má šanci žít. Mohl a měl žít už od samého počátku své existence. To ovšem za předpokladu, že by mu byla poskytnuta potřebná péče. To se ovšem nestalo. Správná otázka tedy zní, kdo a proč Alphonse zabíjí.
Vladimír Zimmel
Nehorázné chování policejního prezidenta
V historii policejního sboru by se jen těžko hledal jiný podobný případ. Je to nejspíš poprvé, kdy si na policejního prezidenta veřejně postěžoval jeho přímý podřízený. "Chování policejního prezidenta vůči mně bylo nehorázné", řekl deníku Právo z funkce odcházející náměstek policejního prezidenta pro službu kriminální policie a vyšetřování Jiří Houba. To však není zdaleka všechno. Nyní v civilu prý dokonce zvažuje, že na prezidenta Martinů podá trestní oznámení pro podezření ze zneužití pravomoci veřejného činitele.
Vladimír Zimmel
"Reformované" policii kolaps nehrozí
Reforma policie, kterou provedl se svým týmem bývalý ministr vnitra Ivan Langer (ODS), u větší části policistů příliš nadšení nevyvolala. Podle zveřejněných informací však nespokojenost s policejní reformou a současné podfinancování policie bude patřit ke klíčovým příčinám další masivní vlny odchodu policistů ze služebního poměru.
Vladimír Zimmel
Extremismus v Česku: už je třeba hasit
Extremismus v České republice je problém, který je v poslední době diskutován najednou všemi. Překvapivě dokonce i těmi, kteří se jeho řešením měli zabývat již řadu let a nečinili tak vůbec, nebo nedostatečně. Dnes má ovšem tento problém rozsah požáru, který je třeba hasit. Zřetelně viditelnou aktivitou resortu vnitra bylo v předcházejícím období jen vytvoření dokumentu Strategie boje proti extremismu, který v květnu na návrh exministra vnitra Ivana Langra stihla schválit odcházející vláda.
Vladimír Zimmel
Zločin je druh podnikání
Socialisté navrhují zavést superdaně ve výši 76 a 100 procent. Máme se bát, naštvat se, stěhovat do jiné země? Co si o tom máme myslet? Superdaně se drtivé většiny občanů nedotknou. Není to ani metla proti bohatým lidem. Je to nástroj na odčerpání nelegálních zisků. Kdo je má doma, nechť křičí. Kdo fandí těm, kdo je mají doma, nechť křičí také. Možná mu za to přispějí na volební kampaň do parlamentu a možná to nebude poprvé a ani naposledy.
Vladimír Zimmel
Policejní reforma - co vzala, co dala
Reforma je proces, na jehož konci je očekáváno viditelné zlepšení toho, co bylo předmětem reformy. Přitom je obvykle očekáváno zlepšení podstatné. Od reformy pak očekáváte dvojnásob něco úžasného, když se jí dostane takové mediální prezentace, jako tomu bylo v případě inzerované reformy policie exministrem vnitra Ivanem Langerem. Není pochyb, že česká policie reformu potřebovala. Na jejím konci běžný občan očekával policii více důvěryhodnou, policii silnější, a tedy i výkonnější, policii schopnou efektivně chránit společnost proti bezpečnostním rizikům. A co bylo ve skutečnosti občanovi dosud naděleno? Posuďte sami. Moderní recepce a nové služební vozy Nové recepce na policejních služebnách a nové policejní vozy s líbivými hesly. To je zřejmě nejviditelnější výsledek policejní reformy. Sami policisté se ovšem v některých případech k těmto dosaženým reformním metám staví rezervovaně. Získali jsme novou recepci a tím jsme přišli o šatnu, slyšíte mrzutě z jedné strany. Máme sice nová auta, ale není na benzín, tak stojí odstavená a mohou být použita jen v mimořádných případech, slyšíte z jiné strany. Navzdory tomu lze myslím konstatovat, že nová auta i recepce jsou přínosem. Problematické ekonomické zabezpečení Od ledna 2009 jsou krajská policejní ředitelství z ekonomického hlediska strukturována jako organizační složky státu. Zákon takovým organizačním složkám ukládá vynakládat finanční prostředky pouze na zabezpečení vlastní činnosti. Činnost ve prospěch jiné organizační složky státu musí být refundována prostřednictvím rozpočtového opatření. Na teritoriu krajských ředitelství policie je ale dislokováno množství expozitur útvarů s celorepublikovou působností a cizinecké policie, které organizačně pod kraj nepatří a jsou zabezpečovány jinou organizační složkou státu. Protože není možné, aby každá expozitura měla svoje ekonomické zázemí, je pro zabezpečení ekonomického fungování těchto pracovišť nutná spolupráce s příslušným krajským ředitelstvím. Ta je ovšem oproti předcházejícím pravidlům velmi komplikovaná. Současný stav je navíc umocněn nedostatkem finančních prostředků na běžný provoz. Z tohoto důvodu se jednotlivá krajská ředitelství snaží chovat autonomně a odmítají spolupráci s expoziturami jiných útvarů. V případech, kdy je spolupráce zachována, je spojena s velkým nárůstem administrativy poznamenané zejména nutností provádět rozpočtová opatření mezi organizačními složkami státu. Pokud tedy náhodu zločinci přemýšleli o tom, jak zaměstnat specializované útvary policie zabývající se rozplétáním nejzávažnějších kauz nějakou jinou, "neškodnou" činností, tohle byl, zdá se, opravdu dobrý recept. Zrušení finanční policie Bezpochyby jedno z nejvíce kontroverzních a velmi sporných opatření, jež bylo z odborného hlediska v podstatě neodůvodnitelné. Ostatně jejímu zrušení nepředcházela žádná odborná analýza a ani věcné srovnání výslednosti s jinými policejními útvary. I v zahraničí respektovaná a velmi dobrých výsledků dosahující jednotka, která se specializovala především na vyhledávání výnosů z trestné činnosti, boj proti praní špinavých peněz a nejzávažnější případy daňové kriminality byla rozprášena na mnoho malých částí. Přitom právě tento policejní útvar měl nejlepší předpoklady pro to, aby zasáhl a eliminoval nejvíce "prosperující" zločinecké struktury. Na výsledky Finanční policie se po jejím zrušení už nikdy navázat nepodařilo. Policie navíc ztratila mnoho vynikajících odborníků na finanční kriminalitu a řadu schopných velitelů. Opatření současně vedlo k utlumení aktivit směřujících k vyhledávání zločineckých zisků. Zločinci tak mohou vřískat blahem.
Vladimír Zimmel
Zločinci mohou být spokojeni
Náměstek policejního prezidenta Jiří Houba na mezinárodní konferenci zaměřenou na boj proti praní peněz konané krátce po zrušení Finanční policie (FIPO) v Praze přítomné delegáty výslovně ujistil, že boj proti legalizaci výnosů z trestné činnosti v České republice má prioritu a bude pokračovat.
Vladimír Zimmel
Policejní generálové, s.r.o.
Policie má podle ministra vnitra Ivana Langera málo generálů, prozatím jen dva na padesát tisíc lidí. Naproti tomu v české armádě je počet lidí ve srovnání s policií třetinový ale generálů údajně přes třicet. Podle některých zdrojů má naše armáda systemizovaných generálských postů dokonce dvaapadesát. To je úctyhodné číslo. Nabízí se otázka, zda podobně vysoké úcty požívá i naše armáda.
Vladimír Zimmel
Žolík odstupujícího ministra
Podle názoru mnohých se boj proti praní špinavých peněz v České republice v posledních dvou letech dostal na okraj zájmu nejen současného policejního vedení, ale i vedení ministerstva financí, pod jehož hlavičkou, doposud bez větší pozornosti resortních šéfů, pracuje specializovaná jednotka, Finanční analytický útvar (FAÚ), která v tomto boji zaujímá zvláštní postavení znamenající nejen některé důležité pravomoci ale i exkluzivní přístup k zajímavým informacím.
Vladimír Zimmel
Výskyt mimozemšťanů potvrzen
Jako informace od návštěvníka z jiné planety působí sdělení náměstka policejního prezidenta pro Službu kriminální policie a vyšetřování Jiřího Houby o tom, že k větší efektivitě práce policie v oblasti zajišťování výnosů z trestné činnosti přispělo především zrušení Finanční policie na konci roku 2006. Pravomoc zajišťovat prostředky pocházející ze zločinů prý poté získaly nejenom všechny celostátní útvary, ale i územní policejní správy. Podle Houby se tak na zajišťování výnosů podílí mnohem více policistů.
Vladimír Zimmel
Ministr vnitra přistižen při lži
Osobní setkání s ním ve vás nejspíš žádný špatný dojem nezanechá. Možná právě naopak. Patří k lidem, kteří se umí dívat přímo do očí. Obvykle se mile usmívá, jeho stisk ruky je pevný a při rozhovoru působí dojmem pozorného posluchače.
Vladimír Zimmel
Hysterie policejního funkcionáře
Mé chování je podlé, jsem neobjektivní, nesebekritický. Tyto i jiné informace si může přečíst každý návštěvník webových stránek ministerstva vnitra ve zprávě zpracované bývalým ředitelem protikorupční policie a současným náměstkem policejního prezidenta pro ekonomiku Jiřím Novákem.
Vladimír Zimmel
Podivný případ, podivná policie
Česká policie táhne za sebou z loňského roku řadu nevyřešených kauz. Mají při pohledu zvenčí několik nejasných stránek, které mohou vzbuzovat oprávněné pochybnosti o skutečných schopnostech současné české policie efektivně bojovat například proti legalizaci výnosů z trestné činnosti.
Vladimír Zimmel
Novým prezidentem České republiky bude …
s vysokou mírou pravděpodobnosti Martin Červíček, novopečený ředitel pražské policejní správy. Při rychlosti jeho postupu zřejmě jiná varianta není možná, neboť Policii ČR zanedlouho dojdou místa, která by tohoto fenomenálního manažera ještě mohla uspokojit.
Vladimír Zimmel
Kdyby hloupost nadnášela …
Policie České republiky - jednoho rána na elitním policejním útvaru pro boj z organizovaným zločinem : „Veliteli, dle pokynu bezodkladně hlásím, že jsem byl v kontaktu s bývalým příslušníkem Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu, Vladimírem Zimmelem, včera v 18.35 hod., v nákupním centru Černý Most.“
Vladimír Zimmel
Neděkujem, vypadněte …
Policii České republiky v posledních dvou letech postihla zvláštní epidemie, jež nemá obdobu v žádné jiné evropské zemi. Její příznaky se projevují především u nejzkušenějších policistů v důležitých řídících funkcích. Tato zákeřná choroba se projevuje náhlou, naprosto neovladatelnou touhou policejních důstojníků zcela dobrovolně a na vlastní žádost opustit významnou řídící pozici, a místo toho nastoupit do nějaké méně významné funkce, nejlépe do funkce řadového referenta.
předchozí | 1 2 | další |
- Počet článků 23
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2533x